How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Tuesday, September 13, 2011

Instant food for baby

Sebenarnya dari pemerhatian saya di forum....saya mula dapati ramai para mommies yang admire Cosway brown rice & pelbagai brand instant brown rice yang terdapat di pasaran.
Alasan mereka, product tu 100% organic or w/o preservetive
memudahkan kerja, sebab hanya tuangkan air panas, kacau2 siap!
Bunyi dia sama macam product Cerelec kan? hihi
Tapi menurut ramai pakar mommies, product  Cerelec tu ada sugar/salt/preservetive ect
no good for baby
betul...pendapat korank memang tak salah
namun...

ini pulak pendapat mommy annie ;P
sekadar pendapat saya je la yer..jangan ada yang sensitive or sentap pulak bila terbaca entry nie
ekekeke
sebelum tu saya bg contoh dulu:

 kalau secret recipe yang terkenal dengan pembuat & penjual kek yang sedap & lazat menjual blended kopi,
dibandingkan dengan starbuck kopi tu menjual blended kopi...
korank rasa kopi mana yang lebih uummmppphhh & benar2 rasa kopi yang sebenar?
rasanya tentu korank pilih starbuck kopi sebab dia mmg pakar dalam buat air kopi, bukan secret recipe yang pakar buat kek.

so sama jugak konsepnye dengan penjualan instant makanan baby...kita harus pilih pengeluar yang sememangnya khusus mengeluarkan product khas untuk baby.
begitu jugalah dengan brown rice keluaran cosway....cosway hanyalah pengedar & barangan yg dijual bukanlah dibuat khas untuk baby. dikotak instant brown rice tu pun takde tulis khas untuk baby.
organic oat yang saya beli di eu yan sang tu pun ada khas untuk baby.
wheat powder tu pun khas untuk bayi.
Cerelec pun dibuat khas untuk baby...malah Cerelec ada step age yang sesuai untuk baby.
(ooopppsss saya bukan mempromote Cerelec, tetapi jika diberi pilihan product makanan yang tidak dibuat khas untuk baby baik saya pilih Cerelec or buat sendiri.)
Hanya pendapat saya sahaja...terbaik, berilah instant food yang dibuat khas untuk bayi esp utk baby yang masih below 12mos
bukan tak boleh bagi...cuma kita perdebatkan yang TERBAIK.
Tentulah yang terbaik homemade solid food kan ;)
just untuk keadaan yang terdesak boleh la kita pertimbangkan oat,wheat ect
kalau boleh untuk feeding seharian dirumah, buat la "instant brown rice, white rice or red rice" sendiri
tak susah pun
cuci beras, sangai & blend ---> simpan dlm tupperware
nak masak nanti campak dlm slow cooker + air + puree ---> serve
kompom healthy
kompom safe
kompom no preservetive

Wonder kenapa saya dok tetiba menghangatkan topic nie? erm...sebab saya meragui kandungan instant brown rice d pasaran tu...macam tak percaya takde preservertive.
betul...saya ada buku yang dikeluarkan oleh persatuan pengguna pulau pinang mengenai process food untuk baby yang terdapat di pasaran.
banyak info yang berguna & satu yang saya nk share is bottle puree yang terdapat di pasaran.
macam2 brand ada...hasil dari kajian dikatakan puree di pasaran tu bukanlah berkhasiat seperti yang di war warkan...ia hanya air yang dimampatkan....takde zat pun
so think twice mommies kalau nk serve bottle puree tu huhu


1 comment:

Hunny said...

true mommy...jar food tak boleh kasi selalu plus i dont think baby will like it as much as they like real food. kalau bagi pilihan,heinz apple pureed atau fresh apple, im sure adrianna will choose the real fruit.lagi juicy & sedap!

masak porridge,siang2 lauk,tumis2,blend dan serve...kejap aje eh :p