How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Tuesday, August 9, 2011

Apa punca keguguran?

Jom berkongsi ilmu...
saya pernah keguguran sebelum mendapat si tecik yang tomei itu
sememangkan ia suatu berita yang amat menyedihkan,
sewaktu itu kandungan saya baru berusia 5minggu saya mengalami brownese untuk satu hari saja
kemudian ia datang lagi pada usia kandungan 7minggu
dan saya pergi pendapatkan nasihat pakar, doc hanya mampu memberikan suntikan hormon & mengatakan masih terlalu awal untuk mengesahkan kandungan saya akan selamat
sebab ada juga para ibu yang mengalami pendarahan sepanjang kehamilan tanpa menjejaskan janin mereka
saya terus berfikiran positif namun
bila kandungan memasuki 9minggu saya mengalami pendarahan di sebelah pagi dan seterusnya keguguran keesokkan harinya
masih lagi teringat segar di kotak memory ni, sebelum janin & kantung bayi itu jatuh doctor mengesahkan janin saya masih berdegup...cuma jantung nya lemah...tapi ia pasti akan jatuh...
saya kata biarkan ia jatuh sendiri tanpa doc perlu mencuci atau memasukkan ubat untuk memaksa ia jatuh
saya menangis, tapi kakak menasihatkan kalau janin itu tidak sihat (mungkin cacat) biarkan ia gugur, kalau di tahan atau di simpan ia mungkin lahir cacat! huhu
saya bercakap dengan perut saya pada ketika itu di hadapan suami & dengan air mata yang bercucuran...
"baby...kalau baby tak sihat, gugurlah, mommy redha..."
sambil mengusap2 perut saya yang masih kecil tu
saya ulangi kata2 tersebut sampai saya punya kekuatan untuk menerima hakikat kehilangan
dan alhamdulillah bila saat janin itu jatuh, saya sendiri melihat saya tidak lagi sedih...sebab saya dah redha
kantungnya hanya sebesar telur ayam & ternyata utk janin 9minggu ia seperti tidak membesar..hanya seketul daging....
tambahan pula bila saya di tempatkan di wad bersalin, bila seorang ibu yang baru keluar dari labour room bertanya...
"dapat anak apa? " huhu
dengan selamba saya cakap "saya keguguran" (walaupun terselit rasa terkilan, namun saya redha)
Alhamdulillah 3 bulan kemudian saya mengandung lagi & kandungan itu selamat dan itulah dia Abbie...putera kesayangan amba....
Dan sekali lagi....saya melalui situasi yang 50/50
setiap kali di sah kan positive saya jadi bimbang walaupun saya begitu gembira
bimbang peristiwa lampau berulang kembali....
YA ALLAH saya selalu cuba berfikiran positif & berdoa kandungan kali ini akan kekal sihat & sempurna sehingga saat melahirkan
AMIN
(Kawan-kawan tolong doakan saya)
huhu

1- Penyebab paling umum keguguran adalah kelainan kromosom anak yang tengah berkembang.
     Iaitu berpunca kecacatan kepada janin tersebut (kegagalan janin) yang disebabkan oleh masalah pada sel 
     telur atau sperma yang membawa kelainan genetika. Lebih dari setengah keguguran disebabkan oleh hal
     ini. Potensi kerosakan gen ini lebih besar terjadi pada wanita yang mengandung di usia tua (lebih dari 35
      tahun).

2- Faktor penyebab keguguran berikutnya adalah stess. Ketika stress, otak akan melepaskan beberapa
     hormon, salah satunya adalah Cortikotropin Releasing Hormone (CRH). Dalam penelitian terakhir, pada
    wanita yang melahirkan prematur, atau mengalami kegagalan janin atau gangguan kehamilan sering
    ditemukan CRH dengan kadar tinggi dalam aliran darah mereka. CRH adalah hormon otak yang
    mengeluarkan reaksi terhadap stres fisik atau emosional, yang juga diproduksi di plasenta dan rahim, hal
    ini akan memicu kontraksi rahim anda.

3- Gaya hidup ibu hamil sebelum kehamilan maupun selama kehamilan juga mungkin menjadi
     penyebab terjadinya keguguran pada kandungannya. Merokok, pengambilan ubat-ubatan terlarang , dan
     penyalahgunaan alkohol, merupakan hal-hal yang dapat meningkatkan risiko keguguran pada wanita.

4- Penyebab berikutnya, penyakit yang diderita oleh wanita hamil tersebut seperti ketidakseimbangan
     hormonal, infeksi, diabetes, penyakit jantung, ginjal, atau hati, gangguan kekebalan tubuh, masalah rahim
     atau indung telur, dan lain sebagainya.

5- Beban kerja yang berlebih juga menjadi penyebab keguguran pada wanita hamil.  Mengangkat beban
    yang terlalu berat dapat menjadi terjadinya keguguran pada wanita hamil. Untuk itu sebaiknya jika Anda
   dalam kondisi hamil kurangilah beban pekerjaan Anda. Jangan segan untuk meminta bantuan pada rekan
    kerja Anda, mereka pasti mengerti kondisi Anda.

6- Olah raga yang terlalu berlebihan dapat menjadi penyebab terjadinya keguguran. Olahraga  banyak
    menghabiskan energi dan memiliki gerakan yang cepat bahkan melompat dapat membuat janin Anda
     mengalami goncangan. Bagi Anda wanita hamil, jika ingin berolah raga pilihlah olah raga yang ringan
     seperti jalan kaki di pagi menikmati segarnya udara pagi.

7- Jika ibu hamil minum kopi atau minuman karbonat dalam jumlah lebih dari 6 gelas per hari dapat
     meningkatkan resiko terjadinya keguguran pada kandungannya. Sebaiknya Anda menghentikan
      kebiasaan minum kopi atau cola di saat 3 bulan pertama kehamilan Anda.

1 comment:

ila si umi areeb said...

byakkan berdoa..insyaallah..
yakin pada diri.
chaiyuk..