How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Monday, August 8, 2011

Keputihan & kesannya kepada ibu hamil

Sekadar panduan & tips untuk di kongsi bersama
jika anda mengalami kegatalan segeralah berjumpa doc pakar wanita
Mereka lah yang lebih arif untuk menyesyorkan perawatan yang sesuai untuk situasi anda.
  • Candida
Jangkitan yang sangat sering berlaku semasa mengandung. Ia disebabkan oleh sejenis fungus Candida Albiceus. Semasa mengandung, akan berlaku peningkatan paras glikogen pada vagina dan ia menggalakkan pertumbuhan fungus Candida Albiceus. Jangkitan yang teruk mengakibatkan rasa gatal, bengkak dan perit. Ianya dapat dilihat dengan adanya lelehan yang beku dan keputihan pada faraj. Ujian pada lelehan menunjukkan fungus yang mengeluarkan spora.
Cara Rawatan
Penggunaan ubat yang dimasukkan ke dalam vagina. Krim anti fungus seperti Nistatin Cream boleh digunakan tetapi jangan sekali-kali menggunakan krim yang bercampur steroid kerana ia boleh menimbulkan inflasi.
  • Trichomonas
Lelehan busuk berwarna kuning yang turut menyebabkan gatal-gatal.
Cara Rawatan
Rawatan untuk penyakit jenis ini adalah dengan antibiotik jenis metronidezole yang dimakan selepas usia kandungan lebih tiga bulan.
  • Jangkitan Bakteria
Jangkitan bakteria biasanya jarang berlaku semasa hamil. Ia lebih kerap melanda selepas bersalin menyebabkan luka episciotomy lambat sembuh.
  • Kutil Genitalia
Ia disebabkan oleh sejenis DNA virus. Kutil genitalia tidak boleh dibiarkan kerana ia akan melarat dan bertambah dengan cepat.
Cara Rawatan
Rawatan adalah dengan penggunaan antiseptik dan “chemical cautery”. Rawatan biasanya dalam dos yang boleh diterima oleh pesakit kerana rasa pedih akibat sentuhan “cauntery”.

No comments: