How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Friday, September 21, 2012

Anak batuk & flu --> Apa perlu saya lakukan?

Ada yang PM saya what should they do with their baby yang batuk, selsema, sukar nak tidur, makan tak berselera. Recently jugak memang ramai baby or toddler yang diserang batuk & selsema.
Ada yang kerap dijangkiti dan ada yang dijangkiti berpanjangan.

My son jugak tidak terkecuali terkena tempias batuk & selsema masa bulan puasa lepas. Sangat teruk dan berpanjangan. Abbie terkena seminggu selepas discharge dari hospital akibat cirit birit.
Pada mulanya kami ingin membiarkan system immune badan Abbie to fight him self. Kami tak mahu batuk sikit, bagi ubat... nanti terlalu bergantung pada ubat. Tapi akibatnya abbie batuk agak berpanjangan sampaikan terjangkit kat mak buyong ini.
Kalau batuk berjangkit ini normally bukan lah batuk biasa, ia biasanya batuk yang dibawa oleh virus yang harus di ambil berat. Kalau dibiarkan ia mungkin akan menyebabkan berjangkit ke paru-paru.

Kali terakhir Abbie kene batuk yang agak lama as mention semasa mula puasa. Kami bawa Abbie jumpa paed semasa follow-up cirit birit paed hanya bagi ubat batuk. Sampai dah habis ubat batuk pun tak baik lagi batuk Abbie. So kami bawa Abbie jumpa paed kat Balakong. Klinik Kanak-Kanak Doc Yong [kalau dari cheras nak ke JJ Balakong, anda akan nampak klinik doc ni kat tingkat 1 berdepan dengan Cavensi tu].
Doc Yong ni dah tua.. sangat la tua tapi dia super good. Buka setiap hari sampai ke malam. Jam 9malam pun masih buka. So bila kami jumpa paed ni, dia kata Abbie dapat infection virus dari hospital. Virus yang ada dihospital lebih dasyat dari virus yang kita dapat di luar, sebabnya semua orang yang sakit tu masuk hospital.. pnemonia, jangkitan paru2 semua yang kene admitted, akan bergaul dengan kanak2 lain di dalam "play room". Walaupun diasingkan ward, tapi kalau ibu bapa anak tadi membawa mereka ke play room dan bercampur dengan kanak2 kes penyakit lain, maka terjangkit la anak tadi dengan virus tu.
Virus ni biasanya nak kene kill dengan antibiotic, kene buat neb baru boleh sihat. Ubat batuk sahaja tak jalan. [psst saya ulang ayat paed tu cakap yer... kalau salah harap maaf lerr sbb saye bukan ler doctor huhuhu]
So Abbie tak perlu nak admit semata2 nak buat nab, sebab Abbie dah batuk berpanjangan (dalam 2 minggu) doc sarankan kami buat neb 2x sehari, pagi & malam sebelum tidur. Kami datang jam 8malam Abbie amik neb... malam tu Abbie dapat tidur dengan lena. Terus sihat selepas 2x neb dan ubatan seperti antibiotic, flu, cough & phlegm .

So, nasihat pertama saya .. kalau anak batuk... ada bunyi di dada dia... iaitu bunyi kahak... sila lah bawa ke klinik kanak2 utk buat neb, tak perlu tunggu nak admit hospital ke. neb tidak lah membahayakan. Kalau sampai kene tahan hospital lagi sensara, mereka akan neb anak tadi lepas tu suck the phlegm...kalau kalian pernah tengok macam mana mereka suck the phlegm, kalian tak sanggup ia berulang lagi... Abbie pernah kene sekali gara2 ada batuk sikit mommy request doc utk buat neb sebelum balik, sampai berdarah bibir abbie gigit sebab x sanggup biarkan kakak misi tu masukkan tube ke tekak abbie utk suck phlegm kat tekak tu.

Yang ke-2: Selain mendapat jangkitan virus batuk & flu dari hospital atau nursary, pemakanan juga memainkan peranan. Makanan sejuk seperti buah-buahan kalau boleh jangan diberi pada waktu malam.
Smoothies kerana mengandungi yogurt yang sejuk cuba elakkan diberi pada malam hari. Biskut2 makanan ringan cuba elakkan. Stop dulu memberikan buah apabila anak batuk terutamanya buah-buahan citrus seperti oren. Banyakkan minum air masak/suam. Jangan mengada2 bagi ais krim pulak sebab tekak baby iritated/luka... sebaliknya terbaik spraykan gengigel untuk melegakan luka di tekak akibat batuk tu.

Yang ke-3: Sebelum tidur, amalkan menyapukan vicks/balm/or minyak panas baby di dada depan, leher & belakang baby. Ini akan membantu baby yang batuk tadi tidur dengan lena.

Yang ke-4: Jangan tidur pakai air-cond, sejak Abbie batuk berpanjangan tempohhari, kami ssampai sekarang dah tak tidur dengan air-cond, sebaliknya kami buka tingkat dan tidur dengan kipas.

Yang ke-5: Batuk juga ada kaitan dengan persekitaran yang kotor & berdebu, elakkan membawa anak ke tempat orang ramai, jauhi kanak2 atau orang dewasa yang kurang sihat. Cuci kain cadar,sarung bantal dengan kerap. Habuk2 & debu dirumah harus dipastikan bersih, Terbaik letakkan humidifier macam uMist Osim baby di dalam bilik tidur atau ruang bermain baby agar mereka dapat menyedut udara yang bersih & tak berhabuk.

Yang ke-6 & terakhir tips dan nasihat yang boleh saya kongsi ialah kuatkan immune badan anak kita dengan memberikan makanan yang berkhasiat & supplement seperti probiotic, scott emulsion, appeton ataupun spirulina.

InsyaALLAH dengan usaha & doa, anak-anak kita akan membesar dengan sihat & ceria.
Sakit adalah satu process yang normal di alami oleh setiap anak-anak, sebagai ibu bapa, kita cuba yang terbaik untuk mencegahnya.

sekian~

7 comments:

Aizura said...

nak tanya.. bila anak2 ni boleh mula diberikan supplement. anak saya baru berusia 8 bulan, tapi dalam tempoh sebulan ni dah 2 kali kena batuk & selesema. risau pulak.

thanks.

Annie Tay said...

anak masih bf ker? kalau still bf, kne jaga pemakan tu... org kata mencegah lebih baik esp dari puncanya... selsema atau batuk ada masanya berpunca dr makan makanan yg sejuk/citrus yg berlebihan. Walaubagaimana pun memang ada supplement for Newborn to 12mos... Appeton yang boleh didapati di Farmasi atau Manjaku. Harganya dalam rm25 sebotol.

Aizura said...

anak dah tak bf.
Appeton tu mmg ok yer bagi utk baby below 1 yr?

Annie Tay said...

Appeton tu memang khas utk newborn to 12mos baby. Kat kotak ada tulis...make sure jangan salah ambil dgn appeton lysin for toddler. My paed yg suggest masa my bb high fever at 11mos.

Aizura said...

ok. thanks for the advice. :)

lovely dida said...

skrg baby saya dh 9months,.. dah boleh bg mkn supplement kn.? probiotic tu sesuai x utk bby below 1year?

Annie Tay said...

Hye lovely dida...baby <12mos selalunya ai will advice to give Appeton multivitamin for newborn~12mos, probiotic only 1yr above