How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Friday, November 4, 2011

BABY: Mengapa waktu makan PENTING?


Keluarga biasanya makan tiga kali sehari - sarapan pagi, makan tengah hari di tengah-tengah hari, dan makan malam pada waktu petang. Makanan ringan boleh disampaikan di antara waktu makan.

Waktu makan adalah penting untuk perkembangan kanak-kanak. Makanan memberikan vitamin, mineral, dan protein yang diperlukan untuk membesar dan kekal sihat. Ia memberikan mereka tenaga dan menjadikan mereka sihat & cergas. Tabiat makan dan sikap yang dipelajari di peringkat kanak-kanak boleh diamalkan seumur hidup.

Bayi-bayi mendapat nutrien yang diperlukan daripada susu. Semakin mereka membesar, mereka kurang minum susu, maka pelbagai jenis makanan yang berkhasiat diperlukan. Bagaimana cepat kanak-kanak membesar, tahap aktiviti mereka dan bagaimana mereka merasakan semua akan memberi kesan kepada berapa banyak makanan yang mereka makan. Keseronokan yang luar biasa, melancong, pengunjung di rumah, cuaca panas, tumbuh gigi, sakit, atau apa-apa kejutan emosi boleh mempengaruhi selera kanak-kanak.

Malah, bayi menunjukkan keutamaan makanan yang pasti, tetapi kanak-kanak sering belajar untuk tidak suka makanan dari menonton dan mendengar orang lain mengatakan mereka tidak suka. Bagaimana rupa makanan, rasa, dan merasakan di dalam mulut adalah penting dalam membuat menarik kepada kanak-kanak.

Peralihan

Membuat peralihan daripada bermain untuk makan adalah sesuatu yang sukar untuk kanak-kanak. Peralihan sering melibatkan menamatkan suatu aktiviti yang menyeronokkan. Ia adalah tempoh menunggu - dalam hal ini menunggu untuk makanan untuk disampaikan.

Apabila kanak-kanak perlu menunggu mereka sering menjadi resah dan bosan. Pergaduhan boleh mulakan dengan adik-beradik. Kanak-kanak boleh mula bermain dengan makanan mereka atau terhantuk garpu dan sudu mereka. Mereka mungkin tidak akan duduk di kerusi-kerusi mereka buat masa yang lama. Sesetengah kanak-kanak boleh bangun dan berjalan melalui bilik, menjerit dan mengejar antara satu sama lain, atau kembali kepada aktiviti permainan mereka. Penjaga boleh memudahkan peralihan waktu makan dengan hanya membuat perancangan awal.

Biasanya bayi mula mengunyah apabila mereka kira-kira 6 hingga 7 bulan. Sebagai usul mengunyah pasti menjadi biasa, makanan dicincang perisa biasa boleh ditambah secara beransur-ansur. Apabila gigi mula menunjukkan, bayi boleh ditawarkan banyak makanan yang keras, seperti epal atau lobak merah mentah, tumbuh gigi biskut, dan lain-lain Jangan sekali-kali beri cebisan makanan yang besar, bagaimanapun, sebagai bayi boleh tercekik jika termakan mereka.Tidak lama kemudian, bayi akan makan makanan dengan keluarga yang lain dan memerlukan bantuan tambahan yang sedikit


.Patikan makanan telah tersedia sebelum memanggil kanak-kanak ke meja.Berikan kanak-kanak amaran terlebih dahulu bahawa peralihan akan dibuat. Sebagai contoh, "Makan tengahari akan disampaikan dalam beberapa minit. Selesai permainan anda supaya anda akan bersedia untuk makan." Kanak-kanak tidak suka perubahan mendadak. Membiarkan mereka tahu apa yang berada di depan akan membuat peralihan lancar.

Rehat atau aktiviti yang tenang sebelum makan boleh menenangkan untuk kanak-kanak. Ini membolehkan kanak-kanak itu tahu bahawa bermain berakhir dan ia adalah masa untuk menukar gear kepada sesuatu yang lain.Merancang ke hadapan. Apakah keperluan khas kanak-kanak telah tersedia? Apa yang mungkin berlaku semasa waktu makan. Apa jawapan anda akan jika bertanya, "Kenapa saya perlu makan sekarang?" Fikirkan perkara-perkara ini melalui terlebih dahulu, dan bersedia untuk apa sahaja yang anda fikir mungkin berlaku

Umur dan PERINGKAT

Bayi


Diet bayi berkembang secara beransur-ansur dari penyusuan susu samping itu, jumlah pepejal yang kecil, dan akhirnya mereka diberi makan keluarga biasa. Adalah penting untuk membiarkan bayi berkembang pada kadar mereka sendiri, tidak terburu-buru atau membandingkan mereka kepada kanak-kanak lain. Perasaan anda adalah penting untuk membangunkan bayi tabiat makan. Makan sentiasa perlu dianggap sebagai menyeronokkan untuk kedua-dua bayi dan penjaga. Tidak perlu untuk waktu makan untuk menjadi pertempuran atau perlumbaan dengan masa.

Bayi mempunyai kesukaran menggunakan sudu dan menyelaras pergerakan mengunyah dan menelan. Oleh itu, bayi biasanya tidak diberi makanan pejal sehingga 4 hingga 6 bulan. Pada masa itu, hanya sedikit sahaja makanan yang lancar diperlukan. Bersedia untuk memberi botol serta-merta selepas pepejal, kerana bayi tidak akan mahu disimpan menunggu.

 Bagaimana anda boleh membantu:

Apabila bayi mula makan makanan pepejal, mereka memerlukan lebih banyak air - lebih-lebih lagi jika mereka mengambil makanan seperti daging ketegangan atau kuning telur. Ingat bahawa bayi mungkin menangis kerana mereka dahaga. Bukan semua menangis menunjukkan rasa lapar atau lampin basah! Sebaik sahaja minuman kanak-kanak dari cawan, jus boleh ditambah ke dalam diet. Ia tidak sepatutnya diberikan dalam botol kejururawatan kerana ia boleh menyebabkan kerosakan gigi. Minum dari cawan merupakan satu langkah besar ke hadapan untuk bayi. Ini bermakna lebih banyak penyertaan dalam makanan keluarga.
Kira-kira enam bulan adalah giliran bayi untuk memberi makan kepada dirinya. Tidak perlu dikatakan, ini boleh menjadi sangat tidak kemas. Lantai, bayi, dan anda semua perlu dilindungi. Mendapat makanan atas sudu, bawa ia betul-side-up, dan memukul mulut adalah satu perniagaan yang cukup berisiko!
Ada orang yang memberi makan kepada bayi mereka secara langsung di luar dulang daripada kerusi tinggi supaya mereka tidak perlu bimbang tentang hidangan ditolak "ke laut." Hidangan bayi dengan sisi-sisi lurus menjadikan ia lebih mudah untuk bayi menolak makanan ke dalam sudu. Ia adalah idea yang baik untuk menggunakan mangkuk dengan cawan sedutan yang dilampirkan pada dasarnya untuk menambat dengan bersungguh-sungguh dulang kerusi tinggi itu. Ini mengelakkan masalah bayi yang mempunyai "mengejar" mangkuk di sekeliling dulang.

Biarkan bayi memutuskan berapa banyak untuk dimakan. Pada 5 atau 6 bulan, bayi menunjukkan mereka mahu makanan dengan membuka mulut mereka dan bersandar ke hadapan. Mereka menunjukkan mereka tidak berminat atau penuh dengan bersandar kembali dan berpaling kepala mereka dari. Beri perhatian kepada isyarat-isyarat ini supaya bayi dapat mempelajari segera mereka dapat mengawal pengambilan makanan mereka sendiri. Jumlah makanan bayi mahu boleh berubah-ubah secara mendadak dari hari ke hari. Jangan risau apabila ini berlaku.
Bayi perlu mengambil masa untuk menjadi biasa dengan makanan baru. Menyentuh makanan, bermain dengannya, dan kemudian bergolek di dalam mulut sebelum menelan semua adalah sebahagian daripada proses ini. Bersabar.
Jika bayi enggan atau memuntahkannya makanan yang mempunyai rasa atau tekstur yang baru, ia mungkin mempunyai apa-apa kaitan dengan rasa dan cita rasa makanan. Ia hanya mungkin bahawa makanan adalah berbeza dan bayi tidak tahu apa yang perlu dibuat dengannya. Bersabar dan cuba lagi, perlahan-lahan. Jika ia menjadi jelas bahawa bayi tidak seperti makanan, berhenti dan cuba lagi pada hari berikutnya. Jangan memaksa bayi untuk makan sejenis makanan yang tertentu. Beri bayi sudu dengan mengendalikan lurus dan semangkuk cetek dengan sisi yang bulat, tidak tajam. Terus menyimpan sudu supaya anda boleh memberi makan kepada bayi. Sudu Bayi mungkin akan digunakan sebagai alat permainan sehingga bayi mula untuk menyalin anda.
Letakkan bayi yang lebih tua dalam kerusi tinggi untuk penyusuan. Pastikan mereka selamat. Jika kanak-kanak itu kelihatan di sekitar bilik dan bukannya menerima makanan, mencari puncanya. Adakah kucing purring berjalan di sekitar dapur? Apakah televisyen pada? Bantu bayi dengan menghapuskan ini getters perhatian.Pastikan bahawa makanan dan cecair pada suhu suam apabila diberikan kepada bayi. Jika mereka terlalu panas, mereka boleh membakar dan membuat bayi yang takut makanan. Pengalaman awal ini adalah penting.

Source: good.time.meal

No comments: