How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Friday, November 4, 2011

TODDLER: Mengapa waktu makan PENTING?




Kanak-kanak sering ingin untuk melakukan sesuatu untuk diri mereka sendiri. Mereka belajar kemahiran menggunakan sudu dan garpu, dengan cuba - LAGI DAN LAGI.
Kanak-kanak kecil  mahu makan sendiri  dengan sedikit bantuan. Mereka memerlukan galakan dan kebebasan untuk belajar. Mereka juga tidak bersedia untuk makan tanpa pengawasan - mereka memerlukan penjaga untuk membantu pada setiap masa. Melindungi kanak-kanak dan lantai membolehkan pembersihan dilakukan dgn lebih mudah.

Antara umur 1 tahun ke 2 tahun, tabiat pemakanan kanak-kanak kecil 'berubah banyak. Pertumbuhan menjadi lambat, dan  mula makan kurang. Walaupun tidak makan banyak, kanak-kanak yang masih mempunyai banyak tenaga.

Sebahagian daripada tingkah laku 2-tahun banyak  mengatakan "TIDAK!". Sekali lagi, ia adalah sebahagian daripada menunjukkan mereka boleh berdikari.  Anak kecil ini dalam tempoh antara bayi dan kanak-kanak. Kanak-kanak belajar bahawa mereka adalah orang-orang yang berasingan selain daripada ibu bapa mereka. Belajar yang mereka boleh lakukan perkara yang diri mereka adalah menarik!

Anak kecil memang sibuk belajar tentang dunia mereka dan mahu meneroka segala-galanya, termasuk makanan mereka. Oleh kerana itu, tingkah laku waktu makan anak kecil boleh mengecewakan orang dewasa. Mereka suka sentuh, bau, dan membuat bunyi dengan makanan mereka. Jangan risau - mereka juga seperti merasa makanan. Ini adalah perkara biasa bagi kanak-kanak kecil, tetapi beberapa had yang perlu ditetapkan secara konsisten, kerana tingkah laku seperti membaling makanan boleh menghilangkan sabar!

Bagaimana anda boleh membantu:
Hidangkan jumlah kecil makanan. Kanak-kanak sentiasa boleh meminta lebih. Kira-kira satu sudu besar setiap tahun umur adalah disyorkan . Menghidang dengan pinggan penuh tidak digalakkan . Hidangkan dengan menjarakkan pelbagai makanan di dalam pinggan. Selain itu, menghidangkan sepinggan penuh akan mengecewakan jika  kanak-kanak itu tidak boleh makan semua makanan di atas pinggan.


Jadikan waktu makan setenang yang mungkin. Orang yang tenang dan persekitaran tenang membantu kanak-kanak menikmati makan.

Biarkan kanak-kanak kecil makan bersama keluarga secepat mungkin. Mereka mempunyai teman semasa makan dan ini menjadikan mereka merasa sebahagian daripada keluarga.
Hidangkan makanan kanak-kanak itu beberapa minit sebelum dihidangkan ahli-ahli keluarga yang lebih tua. Kemudian, makanan akan cukup sejuk untuk kanak-kanak untuk makan.

Ingat peraturan-peraturan keselamatan. Jika kanak-kanak kecil perlu  berada di dapur semasa anda memasak, letak mereka di dalam playpen atau baby chair jauh dari stove. Kanak-kanak perlu diberi amaran supaya tidak menyentuh perkara-perkara yang panas di dapur. Kanak-kanak tidak seharusnya dibenarkan untuk bermain berhampiran stove apabila anda memasak. Jangan sekali-kali memegang seorang kanak-kanak dan kacau benda-benda panas di dapur pada masa yang sama. Jauhkan cerek dan periuk belanga dari tepi dapur supaya tidak mudah di gapai dan ditarik oleh kanak-kanak kecil.

Gunakan warna-warna cerah. Lobak oren, kacang hijau cerah, oren gelatin, atau kuning telur yang dipukul ke dalam sos putih .Mempunyai waktu makan & tempat yang tetap, membuatkan kanak-kanak kecil ini tahu itu waktu makan & mesti makan.

Sediakan finger food supaya kanak-kanak boleh mengambil dan makan. Jika anda memotong daging kepada kepingan saiz gigitan, waktu makan akan lebih mudah bagi mereka. Sandwic suku saiz, batang lobak merah mentah, stuffed eggs, dan drumstick semua padan dengan mudah ke tangan kecil anak kecil.Kanak-kanak suka finger food yang mudah untuk diambil.

Kadang-kadang mereka hanya ingin satu jenis makanan sahaja (sandwich mentega kacang setiap hari). Mereka biasanya tidak suka makanan yang keras, berserabut, bergetah, pedas, atau bercampur-campur bersama-sama. Mereka sukakan makanan yang simple rasanya & suam.  

Tetapkan contoh. Kanak-kanak suka meniru. Melihat anda makan makanan adalah cara yang terbaik untuk mengajar mereka untuk makan makanan yang baru.


Fleksibel. Kanak-kanak mungkin mahu makanan yang sama tiap-tiap malam untuk makan malam selama beberapa hari, kemudian tiba-tiba tidak mahu makan. Jika menu tidak terlalu tidak praktikal dan anda boleh kasual mengenainya.


 
Source: good.time.meal.

No comments: