How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Wednesday, February 8, 2012

aku yang Anemia

Anemia punca badanku lemah/weak....sering mau tidur sahaja.....cepat penat/letih...sometimes cepat jadi baran.....bila badan lemah, mudah sungguh di hingapi penyakit...ya itu lah saya....
namun saya bukan lahir dengan anemia....hanya tahun2 kebelakangan ini ajer...(sejak saya x makan daging & minimumkan makan ayam) huhu
dulu.......
saya suka makan steak, medium cook steak, tak pernah pergi western restaurant mkn salmon steak or fish & chip......daging masak black pepper kegemaran saya....
sehinggalah.....
saya disahkan mempunyai kandungan kolestrol yang sgt tinggi dalam darah......masa di company lama, saya join ERT (Emergency Respond Team) so kami ada free yearly checkup...dlm ramai2 yang berbadan gempal/gemok & besar...saya sorang je yang kurus melidi yang mempunyai kolestrol yg tinggi....
kene tanya itu ini, kene kaunsling la saya...malu pun ada...takut pun ada
apa yang saya lakukan?
saya totaly cut meat & chicken! saya tak makan ayam.....sebab kat KL ni pun cara sembihan ayam kadang2 meragukan...cuba g giant...nampak mcm dh lebam je ayam dier....huhu saya geli makan ayam....kalau g kfc nampak pulak urat ayam yg mcm tak masak tu....eeeeee
saya takot makan beef steak...bukan sahaja medium cook, full cook saya x makan...apa tah lagi kalau suruh saya masak....nampak darah merah tu...buat saya geli...
kini.....
saya mula beralih minat pada seafood...yes...sotong paling fav saya selain udang (yee....saya tau udang pun penyumbang kolestrol tinggi) ketam saya x suka sebab leceh utk di makan kecuali kalau hubby tolong kopek kan ketam tu.....kerang, ikan (segala jenis ikan KECUALI....ikan sungai/kolam yang terjual di pasaran....) ikan patin/talipia tu eeeee ai tak makan...geli lemak2 mcm lemak vavi....huhu sorry....i mmg penggeli....
but salmon fish is one of my top fav fish :)
tetapi....
akibat dari inbalance diet tu....next checkup ai punya cholestrol level mmg cantik,......6 kalau x silap dr 15 huhu tapi ada silap sikit bila ai mula ada mild anemia...
kalau dulu derma darah selalu pas aje...sebab Hb ai reach 13 but lately lowest i pernah pergi Hb 7... kalau Hb12 tu puas ai merayu2 suh bolehkan jugak ai donate blood huhu
apa yang ai rungsingkan sekarang....
bila badan weak....i d serang satu penyakit yng sukar untuk di ubati...huhuhu penyakit yg menyerang bila org ada anemia...dh makan ubat doc, baik sat pastu dtg balik!!! huhu stress
selain itu....sukar utk mengandung or kandungan berisiko utk gugur pun ada....
sebab tu masa abbie (one my succesful pregnancy) ai makan obimin+iron&folic asid+calsium bila i d sahkan positive mengandung & i tak kerja until 1st trimester end. i really need supliment & rest.
so.....i do have miscarrige again after abbie....and now...we plan for our 2nd succesful pregnancy
tapi sebelum tu,,,,i need to treat my anemia 1st.....
tahu tak...masa melahirkan abbie, we plan to keep darah dari plasenta (blood cord) tapi...darah ai tak cukup...ada minimum requirement utk keep those blood...kalau x silap 40ml kot....but my blood only have 32ml huhuhu....see.....low Hb menyebabkan darah kurang sampai ke fetus, menyebabkan fetus mungkin kurang mendtkan oksigen....so mungkin sebab itu abbie lahir terawal 3 minggu dr EDD.... thanks GOD, he safe
so....apa yg i tahu...i shd eat B kompleks (to b specific B12), iron & folic asid, vit C & eat more egg, meat, shellfish & dairy product...

mommy out there, do u have any advice how to treat mild anema like me?

No comments: