How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Friday, February 17, 2012

Mari membuat frozen Pai casing


Saya memang teringin sangat-sangat nak buat Apple pie, quiche or mini fruit tart. Kalau dulu masa takde Abbie anytime saya boleh buat especially kalau hubby out station, thats how I full fill my free time.
Tapi lately memang sukar untuk saya membuat recipe yang complicated or berlama-lama di dapur memandangkan si cilik saya agak bersifat magnatic dengan saya, dengan hubby dia tak mahu berlama-lama.
Lagi pun hubby saya type yang bekerja dari rumah, kalau tak conferance meeting dia mesti ada report yang perlu di siapkan.
So bila last tuesday saya MC [konon-kononnya sakit kepala] saya sempat juga ke dapur untuk menyediakan ni pai casing in advance untuk menu breakfast Abbie this weekend.
Dalam kepala saya, saya nak buat Prawn Asparagus Quiche but sekali tengok takde pulak bekalan asparagus di rumah, yang ada hanya frozen spinach. So dalam kepala ni saya nak buat Prawn Spinach Quiche. Permintaan hubby untuk saya buat Apple pie for him, itu mungkin minggu depan la pulak memandangkan this weekend kami akan out station ke Melaka. hihi

Saya bukan lah jatuh dalam kategory pandai memasak, tapi saya termasuk dalam kategory memandai-mandai untuk memasak wahaha so pls dont mind dengan hasil tangan saya yang sungguh "marveles" ni :P

Bahan-bahan: (bahan yang sama juga untuk membuat pastri fruit tart)

113 gm butter (room temp)
75 gm gula halus
1 biji telur + 1 kuning telur
250 gm tepung gandum

Cara-caranya:

1- Putar butter & masukkan gula halus hingga hancur
2- Cmpurkan telur & putar
3- Campurkan tepung sedikit demi sedikit hingga lembut.
4- Simpan dalam peti sejuk selama 2 jam

 doh yang ready untuk di simpan di dalam peti sejuk

 after 2 hrs, canaikan doh dan alihkan ke dalam bekas pai (any bekas any size)
saya guna aluminum pai & cucuk permukaan dengan garfu.

you have option either to frozen bake pastry shell or unbake pastry shell
its up to you
(mayb next time I will make frozen unbake pulak ngee~)
 panaskan oven 175C & bakar selama 10 hingga 15minit

 inilah hasilnya sebelum & selepas di bakar
tips#
masa mencanaikan doh & meletakkan doh ke dalam bekas tart, kalau boleh tepi-tepi tu pun tutup dengan doh supaya bila bakar doh tak jadi kecut macam saya punya haha

sejukkan pai casing tadi & bungkuskan dengan plastic or food sealer & simpan frozen,
hasilnya saya dapat 3 biji pai casing

InsyaAllah esok menu breakfast abbie & daddy [since saya tak boleh makan prawn & cheese]
Prawn Spinach Quiche

2 comments:

fara kertina waty said...

Annie..rajin o..biarpun sakit kepala..ha..ha...hari tu aku ada tnya 1 blogger mskn ha sue mcmana mau buat brg2 frozen..dia ckp just panaskan sekejap jak tu pastri atau kue utk tujuan matikan yis/ragi/telur dlm adunan..mama pun baru tau ni..apa2 pun comel juga muka c Abie pakai crown tu..mcm gegil ba..:)

Annie Tay said...

Hehe mana tau ako pura2 mc utk baking d dapur lalala~ hihi thanks for d info fara...lain kali ako bake sebentar jak 5 min ok bah? Skrg ako tgh pantang cheez, telur, prawn,butter pendek kata menu ini ako x blh mkn huhu :(