How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Monday, July 2, 2012

Green leafy vege for toddler

                                                  gunting makanan from Daiso

Pengenalan: my son love green leafy vege such kangkung, pucuk keledek, bayam, kobis, broccoli, cauliflower dan macam2, dah lama jugak saya tak memuree [pureed] sayur-sayuran tu...rasanya sejak he is 16mos he love to join us eat family food.
So sejak itu, sangat lah mudah kerja saya, misi telah tercapai, now abbie fully eating family food.

So ramai jugak mommies kat luar sana wonder how to feed baby or toddler makan sayuran berdaun ni ya,
takkan nak bg kangkung tu panjang2 or daun pucuk keledek tu lebar2? tak tercekik ke kat tekak dia?
kan kasar nanti baby kunyah-kunyah tak telan.

Ha kat sini saya ada cara bagaimana nak bagi makan ur baby sayuran mcm ni:
ada di kalangan anda yang dah tau tapi lupa atau tak ingat, kat sini saya cuba untuk mengingkan ya :)

1# guna gunting khas untuk menggunting makanan, macam yang kat atas tu, tajam jugak saya beli di Daiso RM5 Jew satu....ada pilihan warna hijo & pink! hahaha of coz saya pilih pink kannnn :P
kalau masa buat hidangan untuk baby, kita dh siap2 potong kecil2 or pureed tapi bila baby makan makanan family, takkan lah hidangan kita pun nak cincang halus macam tu. So apa yang anda perlu lakukan, make sure stir fry or masak sayuran tadi tidak pedas, ha penting tu, kalau pedas macam mana mau makan?
saya tau kailan tu sedap kalau dimasak dengan ikan masin atau kangkung itu digoreng belacan, tapi jika ada si kecil yang makan sama, rasanya tak salah jika kita mengalah untuk just stir fry biasa saya sayuran tadikan... lebih sihat jugak sebab tak ada risiko darah tinggi :P
so...berbalik kepada macam mana nak bg makan tadi, bila sayur dah siap masak, kita gunting2 kan sayuran tadi kecil2 terus masuk ke mangkuk toddler tadi, make sure jangan buat di hadapan mereka, kang kes berebut pulak nak main gunting hohoho

2# kalau jenis mommy yang suka makan diluar atau makan dirumah mak or mak mentua, takkan pulak nk angkut gunting tu dalam handbag kan...almaklum makluk kecil kita ni pun suka jugak menyelongkar handbag so amatlah merbahaya kalau disimpan gunting ini di dalam handbag. So biasanya apa yang saya lakukan, hahahha saya akan tolong mengunyahkan sayur tadi semi hancur & bagi Abbie continue kunyah pulak.
So far Abbie tak kisah dengan makanan dr mulut mommynya ini, janji senang bgnya untuk makan.
Tapi...ada concern dengan cara ini, kalau my FIL dia akan bising katanya air liur merupakan medium untuk bakteria merebak, so tidak la digalakkan menggunakan cara ini . Tapikan, ada org lama2 kata anak akan dengar kata kita kalau makan makanan dr mulut kita hahahahaha :P
so its up to u :)

3# cara menyiang sayur tadi contohnya sayur pucuk keledek. Macam mana cara you all siang daun pucuk keledek ni ya? macam siang daun bayam jugakkah? patah kan batangnya dan siap?
Saya belajar cara ini dari my MIL, dia menyiang daun pucuk keledek dengan hanya mengambil daun dari celah2 urat daun sahaja, memang agak leceh tapi hasilnya lembut, so untuk daun pucuk keledek biasanya saya tak perlukan gunting untuk memastikan abbie makan.
Sebab kita akan buang urat2 daun yang menjadi punya daun itu sukar untuk dikunyah oleh baby.
Tak caya cuba buat :P


sekian selamat mencuba~

No comments: