How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Monday, July 9, 2012

Pengalaman Mengandungkan Abbie

3bulan selepas keguguan kali pertama saya mengandung lagi :)
Happy sangat2 so happen masa tu saya baru je quit job dari British India, masa ni hubby dah keje di Freescale, PJ. Kami menyewa bilik di Mentari Court sementara menunggu tenant kami di Kajang move out.
So memula tau pregnant tu saya terus amik all the supliment macam iron, vit C, B, Calsium
Masa tu keje saya makan tidur layan movie , memang tak perlu masak or buat keje rumah hahaha
banyak syokkkk.... pengalaman keguguran yang lepas benar2 membuat saya fobia, saya beli buku panduan pregnancy dalam bahasa melayu & inggeris, keje saya membaca selain melayan movie hahha
nak scan to confirm pregnancy pun saya tak berani, saya tunggu sehingga kandungan mencecah 9minggu baru kami pegi check-up kat klinik panel berdekatan, mujur la doc tu baik, dia suggestkan saya makan obimin, memandangkan saya mula rasa kepayahan mengambil banyak tablet untuk supliment2 tu.
So bila dah kompom mengandung, saya mula bercadang nak buka kad merah kat klinik goverment berdekatan. Yang terdekat is di kampung lindungan, PJ.
Owh ya...masa tu syukur alhamdulillah morning sickness saya tak la teruk, sekadar mual di awal pagi semasa menggosok gigi, untuk mengelakkannya, memandangkan saya tidak bekerja, saya gosok gigi lewat sikit, bila perut dah terisi dengan sarapan pagi hahahaha

Makanan kegemaran saya buah anggur, wah makan makan makan, seminggu sekali mesti beli anggur 1kg , sekali makan berbiji2 lemon :P
Tapi bila saya pegi buat kad merah kat klinik gomen, depa tak bagi makan anggur banyak2 katanya blh menyebabkan kencing manis, nak makan, makan dlm kuantiti yang kecil...macam 7biji seklai makan hahahhaa
Tapi hanya itu pertama & terakhir saya datang ke klinik gomen tu, sebab balik tu saya komplain dengan hubby, saya kne datang sana jam 730pagi, datang lewat kul 8 contohnya saya ni dah kira orang yang terakhir dt nombor, rupanya dah ramai giler orang kat sana, pastu menunggu giliran, dari kul 8 sampai kul 1tghhari baru sudah....sib baik la saya ada bekalkan air milo kotak & roti, sekali sampai sana, bukan ada doctor, nurse aje yang buat checkup.tak ada scan, memang sangat2 memenatkan & melecehkan.

Dalam tempoh 1st trimester kandungan, saya suka bangun tengah malam, dalam jam 1pagi and terasa lapar. Apa yang saya buat, saya akan bancuh secawan milo & makan 2~3 keping biskut & tidur balik.
Hampir tiap2 malam sepanjang 1st & 2nd trimester saya akan bangun malam & makan :P

Sebab morning sickness tak teruk, selera makan saya normal dan bertambah2 hahhaa
bila saya berpindah di kajang, kalau sarapan, boleh makan sampai 2 pack nasi lemak, makan sampai saya termuntah balik huhuhu
Kalau saya muntah after meal, hubby akan suruh saya makan lagi sekali, tapi bukan meal yang sama la, katanya tak boleh biarkan perut saya kosong.

Satu pengalaman yang saya tak kan lupakan, masa tu masih tinggal di Mentari Court, dalam 10 week kott, lepas kerja kami ke Kajang berjumpa tenant kami, sebelum bergerak pulang ke PJ, kami singgah makan di gerai, ai pekena nasi putih, tom yam, sayur campur & telur bungkus, perrghhh sungguh la berselera makan,
Tapi on the way balik ke PJ perjalanan took about 45 minit la jugak, pusing sana sini, orang preggy, ai mula la rasa fenin, rasa nak muntah, mulut tu penuh jew dengan air liur, kejap2 suh hubby berhenti nak meludah hahahaha
Hubby kata nanti ai belikan asam kulit limau, untuk menghilangkan loya tu, so sebaik sahaja sampai di sekitar mentari court kami singgah di 99 speedmart, tak dan nak keluar, kereta berhenti jew ai terus buka pintu & muntah kat situ sambil duduk kat seat tu, masyaALLAH selambak....semua dinner yang ai amik tadi terkeluar balik.... melihat hasil muntah tu, bukan ai ajew yang loya, hubby pun kembang tekaknya hahaha
masa tu dah lega dah dah tak ade rasa loya, asam tu dah tak di perlukan lagi,
So you tau apa my hubby said, jom kita pegi McD yang berdekatan tu, makan lagi...
yes, ai makan lagi 1 set bege McD hahahaha
see berselera jew sepanjang kehamilan, mau taknye ai gain 20kgs :P

So happen masa kandungan 9minggu jugak saya mendapat pekerjaan sekarang, so bila saya dah mula kerja, saya tak punya masa untuk pegi check-up sampai half day macam tu, almaklumlah saya baru mula kerja, dah diterima saya yang mengandung ni kerja pun dah bersyukur kan...
so sepanjang kandungan sehingga 16minggu saya tak membuat check-up dimana2, sehingga saya berpindah ke Kajang, kakak Ipar mencadangkan saya membuat pregnancy checkup di Klinik Wanita Bedi.
Ha disitu la saya memulakan routine pregnacy check-up sejak 4bulan ke atas, masa tu doc tak la tengok sangat perubahan berat saya sebab seingat saya sebelum saya pregnant berat saya 52kgs....since saya pernah keguguran, kalau pergi ke gomen klinik pun dah merah, so same with here, doc bedi biarkn saya makan, since my HB pun tak ler tinggi mana hhuhuhu <sebab saya ni anemia>

Tapi bila dah berat tu makin mencanak2 naik, okey,...berat saya naik 20kg sepanjang mengandung hahaha
doc mula berkata "control pemakanan, eat more quality food than quantity" :P
Pada pemeriksaan 4bulan tu jugak la doc bedi ni dah nampak gender Abbie, tapi masa tu kami tak nampak, tak clear sgt,  Tapi bila bulan 5 checkup sekali lagi Abbie tunjukkan gender nya dan kali ini sangat la jelas, si bird bird tu tercacak je hahahaha
kami sangat2 la happy :P
Bila 6bulan dan sehingga melahirkan Abbie dah tak mahu tunjukkan gendernya, dia memaling kebelakang & menunjukkan buttock nya hahaha
So kami bernasib baik, dapat melihat pada 4 & 5 bulan itu.... kalau tak memang akan wonder la sampai Abbie lahir :P

Masa kandungan 7bulan, kaki saya mengalami water retaintion yang teruk, bengkak yang sangat la dalam...
Tapi alhamdulillah saya tak ada kencing manis ketika mengandung, hanya kaki bengkak
Ia tak sakit, tapi nak berjalan sangat la berat, sampai kan saiz kaki pun bertambah 1 saiz

Bila kandungan 8bulan, saya sempat join kelas bersalin di KPJ
senaman utk mak buyong

goodies dr KPJ

Masa itu lah kami sangat berkenan untuk melahirkan di KPJ, sebelumnya kami plan to give birth at Britannia Woman & Child Speciallist Hospital. Masa tu jugak kami berjumpa dengan Stella wakil dr crycord untuk menyimpan darah dalam tali pusat tu. Namun malangnya semasa melahirkan doctor yang bertugas [Doc Lee] mengatakan yang darah di dalam tali pusat tu tak mencukupi, less than 40ml seperti syarat yang dikehendaki untuk menyimpan. Kan saya anemia, mungkin sebab itu darah dari saya ke Abbie tak banyak huhuhu
Tapi kami tetap menyerahkan sample darah yang ada ke Stella, namun after few days kami mendapat tahu sample kami tidak memenuhi syarat, darah kurang 40ml, so they will refund the money huhuhu

So pity kan...nanti 2nd baby we terai again ya...
bed rest for a week [this picca on 6-jul a day before give birth]
possing baekk punya :P

Masa ai pregnant 35 week tu, darah tinggi naik, biase lah check-up after work, penat...dapat 2 hari MC kalau tak silap, MC Rabu & Khamis, pastu doc suh datang balik check on Monday, bila check Monday tu, doc kata BP naik lagi, doc kata sintom pre-eclempsia sebab ia ada water retaintation cuma dah kencing manis ajew...so doc bagi MC rest kat ghumah selama seminggu, kata doc 6-Jul nanti datang balik, masa tu my EDD is 27-Jul, tapi kan tak sempat nak datang balik 6-Jul tu, pagi 6-Jul tu ai dah bleeding, hahahaha
7-Jul Abbie pun selamat melahirkan....
 gumuk kan....saya gain 20kgs la masa preggy, my weight masa give birth is 72kgs :P

dapat hadiah in advance

sedikit catatan few days sebelum kelahiran Abbie:



4-Jul-2010

" Smlm the whole day i didnt go any whre even hubby dah ajak p jenjalan kat The Mines...tp kaki ku yg bengkak giler nie mmg tak larat nk buat any window shopping, nk ke dapur pun tajam berduri je tapak kaki nie....huhu al maklum i gain mre than 20kgs. so smlm mmg rest aje at hme & just going out to buy coconut drink at 530pm....
we having

 cereal with milk at about 730am, and i make cucur bawang+ikan bilis at 830am, & we eat lunch at 1.30pm.then i having twisties at 4pm & dinner with fries & nugget at 830pm. then bila nk tdo about 1030 everything stil ok, i still can kacau honey yg dok busy main PSP (game baru dibeli siang tadi), tapi bila i just about to turn the other side...owwwhhh....tetiba plak stomach pain....
alamak very2 painful & i try to go toilet la membuang apa yg blh d buang...lama gak duduk kt mangkuk jamban tu tapi ade lah sebutir 2 "jongkong emas" keluar ekeekeke
tapi perut aku still sakit....sakit giler...honey still busy dgn game dia....aku memula diam je..just turn here & there tahan sakit....sampai satu tahap gaban, aku pun menangis..mase tu dlm 11++pm ar...honey mula pay attention kat aku...huhu..lagi dia touch & ask aku wat happen, lagi kuat aku nangis...ekekek sakit + manje la konon2nye.... sakit mmg sakit, come and go ...pastu honey call mother (my mom in law) she ask to bring me to hospital.....
which hospital to go? Britannia or KPJ? Britannia if i really confirm to labour but now aku rase mcm sakit perut ja,....dah la mata nie mengantukk..bg aku ubat thn sakit yg blh tertidur aku rase cukup lah....
so honey pun drive to KPJ Kajang...takpe i claim AIA. ok lah p sana tunggu doc checkup...mase tgh sakit tu nurse tanye umur pun aku mcm x hinggat haahaha haru2....dia tanya bila last period mcm2..aku dh la tak larat, pastu doc tanya kekerapan sakit aku dtg, aku mane tau..dh sakit bukan ingat nk tgk jam..aku tanye honey.,,,dan2 doc buat lawak...u yg sakit knape nk tanye husben u? u tau tak apa kt dlm perut u? mangkuk jamban punya doctor..aku tau la dlm tu ade baby, tp dh sakit, mane ingat nk tgk jam...lagi pun it just happen....
so doc suh aku p labour room utk monitor contraction & baby heart beat for about 30min....so far nurse ckp my baby heart beat is very beautiful....active & nice...oh yea..mase tu my BP dah naik da...146/95..kalau gnye aku tau..for sure kene induce nie....nurse ckp, contraction dah ada tp x kuat...depand pada doc nk tahan aku msk wad ke atau suh balik...kalau kami plan nk deliver kt situ, mmg siang nie aku kene induce lah..kalau buat mlm2 kang charge double...so kami told nurse yg kami plan to delievr Britannia hospital...so bila refer those result kt doc, doc ckp sakit perut & bg aku ubat thn sakit....and aku blh balik...mase tu dh 1am, .charge nye...sangat la murah...hanya RM51 aje..ekeke and yg buat lawak giler...dlm wallet kami jgn kata seringgit...seposen pun takde....ekekeke punya la panic...sampai x check yg duit x de...almaklum masing2 pemals nk draw..nk cr atm dlm spital xde, p stesen minyak dh tutup..so honey pay using his card....tapi cam mane nk bayar parking 3ringgit???
wakaka lawaks2...so kami ckp je kat budak parking tu yg emergency kami x perasan x bawa duit...nanti kami dtg blk bayar...luckly dia bg kuar.....
sampai umah, perut pun mcm kurang sakit, so aku take med thn sakit & try to sleep..ada dlm 10min...tetiba sakit perut dtg balik...huhuhu....cam biasa aku dok lg kat mangkuk toilet tu & ade la bende nye yg kuar,,,,tp bila aku just wake up...aku minta hubby buatkan hot milo.....& aku vomit all the lunch, tea break & dinner meal....sakit tekak tu jgn ckp....huhuhu minum milo..then lega...patu msk lagi toilet & watery nye....wallau....perut aku dh empty giler...tp lega coz sakit pun mcm dh hilang...hubby pun tdo....aku pun tdo...430am...aku terjaga lagi...mak....skait lg perut.....huhuhu kali nie aku duduk kat toilet bowl with nothing...xde mende dh nk kuar...huhu tp aku x mo kejutkn honey.....aku cuci sink yg aku muntah tadi....& continue tdo sampai 7am......bgn perut still sakit come & go....honey still sleeping untill now...penat sgt dia...kecian...dh buat kan milo pun kene marah sbb panas sgt...ekeke tanya sakitperut keras x pun kene marah...huhuhu...mcm tu la gamoknye kalau labour pain yer...sakit perut br sikit...10%, sakit deliver 100% huhuhu sabar ye sayang.....
nie aku masih lagi tersa sakit dtg & pegi tapi dh x kerap sangat....harap2 pergi lah kesakitan itu...amin "



No comments: