How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Monday, January 16, 2012

Kebaikan memakan jagung


Jagung mengandungi  vitamin B1, B5, C, E, asid folik, magnesium dan fosforus. Ia dianggap rendah dalam protein, yang disebabkan oleh kandungan minimum asid amino lisin dan triptofan. Ia merupakan sumber baik karbohidrat kompleks, serat, dan asid lemak yang sihat.


Jagung adalah makanan membina badan.

1. Jagung membantu dalam masalah buah pinggang termasuk disfungsi buah pinggang. Ini dengan menanam habit memakan jagung rebus setiap hari.  Untuk masalah buah pinggang yang lain; didihkan 4 tsp cornsilk dalam 21 / 2 cawan air selama 20 minit dan biarkan sejuk. Minum ½ cawan setiap 4 jam.

2. Dedak jagung yang menjaga jantung, apabila dimakan setiap hari ia boleh menurunkan kolesterol dalam badan. Serat larut dalam jagung mengikat kolesterol dalam hempedu dari hati. Ia kemudiannya berlalu dari badan

3. Tepung jagung boleh mencegah ruam lampin.


4. Jagung mencegah Anemia.sumber rujukan: mediconews.com 

5. Jangung mencegah Sembelit kerana sifatnya yang tinggi fiber.

6. Jangung membantu penyakit Gout - panaskan 2 batang jagung segar dalam 4 cawan air selama 45 minit, kemudian biarkan sejuk. Letakkan dalam peti sejuk. Minum satu cawan tiga kali sehari. Setelah berasa lega/kurang sakit, kurangkan pengambilan anda kepada satu cawan sehari.

7. Jagung kuning kaya dengan lutein karotenoid, fitokimia dengan ciri-ciri antioksidan yang boleh mengurangkan risiko kehilangan penglihatan yang berkaitan dengan umur.


8. Alzheimer- Satu kajian telah menunjukkan bahawa pesakit Alzheimer yang sederhana teruk mempunyai tahap plasma yang lebih rendah lutein dan beta-karotena, berbanding dengan pesakit ringan Alzheimer. Penemuan ini menunjukkan peningkatan pengambilan lutein dan makanan yang kaya beta-karotena untuk melambatkan kadar penurunan kognitif

9. Jagung mempunyai tinggi beta kandungan cryptoxanthin, karotenoid dengan ciri-ciri antioksidan. Satu kajian pemerhatian di Singapura telah menunjukkan bahawa tahap pemakanan beta-cryptoxanthin yang tinggi dikaitkan dengan mengurangkan risiko kanser paru-paru.

so, jika toddler anda refuse to eat rice sebagai sumber utama karbohidrat, tidak salahnya jika anda mengantikannya dengan potato or sweet corn....adakalanya anak anda mungkin bosan dengan makanan rugi atau mereka mahukan makanan yang boleh dipegang sendiri sambil berjalan2 menikmatinya.
Ada juga yang tidak akan makan makanan di rumah, sebaliknya jika anda membungkus makanan tersebut dan membawa mereka makan di luar, mereka akan menikmatinya sehingga habis....
semuanya berdasarkan pengalaman saya yang setahun jagung! hihihi :)

No comments: