How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Thursday, January 12, 2012

Why add fat to a baby’s food?

Kenapa kita perlu menambah lemak di dalam makanan bayi?

Terdapat banyak sebab-sebab mengapa anda perlu menggunakan produk full fat di dalam diet bayi anda. Pertama sekali, lemak membekalkan tenaga. Lemak adalah sumber yang paling tinggi membekalkan tenaga dari makanan. Setiap gram lemak memberikan kira-kira sembilan kalori tenaga, berbanding dengan empat kalori setiap gram karbohidrat dan protein. Dan kita semua tahu berapa banyak tenaga kanak-kanak kecil perlu!

Kedua, lemak membina sel-sel yang sihat. Lemak diperlukan untuk membina membran sel yang sihat supaya sel-sel dapat berfungsi. Badan dan otak berkembang dengan cepat dalam 6 tahun pertama khususnya.

Kita semua perlu lemak, tetapi kanak-kanak kecil di bawah usia 6 tahun benar-benar memerlukan pengambilan lemak baik (good fat) yang mencukupi. Ini kerana lemak membina otak. Lemak juga membuat komponen myelin, sarung lemak yang mengelilingi setiap serat saraf, jadi otak anak anda boleh bekerja dengan lebih cepat.

Badan kita memerlukan lemak untuk menyerap vitamin A, D, E, dan K . Kanak-kanak kecil memerlukan banyak vitamin untuk membantu mereka membesar sihat, dengan tulang dan gigi yang kuat dan untuk memastikan sistem imun mereka tetap kuat untuk melindungi mereka daripada virus dan selsema yang selalunya menyerang kanak-kanak.

Lemak juga diperlukan untuk kesihatan kulit dan membentuk kusyen perlindungan untuk organ-organ. Organ-organ penting kita, terutama buah pinggang, jantung, dan usus dilindungi oleh lemak untuk melindungi mereka dari kecederaan.

Adalah penting untuk makan lemak yang baik (Good Fat) dan mengelakkan lemak yang buruk  (Bad Fat) yang boleh membawa kepada masalah berat badan sepanjang hayat .


Benarkah lemak penuh (Full Fat) tidak sihat?

Anda sering mendengar bahawa makanan penuh lemak adalah tidak sihat dan membawa kepada kegemukan. Terdapat banyak penyelidikan yang menunjukkan bahawa lemak bukanlah penyumbang kegemukkan sebaliknya, proses hidrogenasi lemak dan lemak trans, gula dan makanan yang diproses yang membawa kepada peningkatan dalam kegemukan.

Badan memerlukan dua jenis lemak untuk membuat sel-sel otak yang sihat. Ia memerlukan Omega 3 (yang terdapat dalam flaxseeds, walnut, salmon, sardin, tauhu, ikan kakap, avokado) dan Omega 6 (ditemui dalam minyak seperti minyak safflower, minyak bunga matahari, minyak walnut dan minyak bijan serta minyak hem, yang mempunyai kira-kira 3 dan 6).

Diet yang mempunyai  rendah Essential Fatty Acids akan menyebabkan badan anda menggantikan mereka dengan lemak gantian, yang boleh merosakkan badan anda. Diet yang tinggi dalam asid lemak omega 3 juga mampu merendahlan kolesterol level.Pertumbuhan otak yang paling pesat berlaku pada tahun pertama kehidupan. 50% daripada kalori dalam susu ibu adalah lemak. 

DHA adalah komponen utama struktur tisu otak, jadi ia diperlukan untuk fungsi otak yang baik. Ia telah ditunjukkan dalam kajian bahawa bayi yang mempunyai tahap DHA yang rendah dalam diet mereka mempunyai otak pembangunan yang lebih perlahan dan visi yang lebih rendah daripada mereka yang mempunyai paras DHA yang tinggi.

Bayi yang menyusu susu ibu, telah ditunjukkan mempunyai IQ yang lebih tinggi .

"Bad Fat" akan menjejaskan fungsi otak serta berbahaya untuk sistem kardiovaskular. Yang paling teruk adalah lemak hydrogenated buatan manusia / tak tepu lemak trans yang boleh didapati sebagai contoh dalam makanan komersial yang seperti prepared bake food ie baby biscuits, makanan snek dan makanan diproses, termasuk makanan segera.

No comments: