How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Wednesday, April 18, 2012

Kronologi gugur kali pertama

Salam dan selamat sejahtera semua, hari ni saya rasa kurang sihat sedikit, sedikit pening & mual...
ooopssss bukanlah saya pregnant tat kala negara jepun sedang menjajah tapi mungkin sekarang blood pressure saya sedang rendah dan anemia.
Rasanya sejak lepas melahirkan Abbie tat kala saya datang bulan, mesti akan pening2 dan mual...
Masa mula2 datang bulan selepas bersalin saya mengalami sakit kepala yang teruk jugak, tapi Alhamdulillah saya sudah tidak lagi mempunyai sengugut [kata orang2 tua, kalau nak hilangkan senggugut kawen...tapi salah tu, bukan kawen...tapi beranak la hehehe]

Tadi saya sedang membaca satu blog yang turut sama berkongsi kisah seorang mommy yang turut senasib dengan saya, hard to conceived and often keguguran huhu
So saya pun terdetik untuk berkongsi pengalaman saya yang telah 2 kali keguguran, buat iktibar sendiri dan kenangan untuk rujukan akan datang.


Saya mendirikan rumah tangga pada 28Feb 2009, masa hari pernikahan tu memang saya sedang datang bulan, dan 2 minggu selepas tu kami berhoneymoon di Pulau Bali...orang kata tengah waktu subur tu, tapi tetap takde rezeki....trying jugak la every month dan bulan ke-3 saya pun missed period untuk pertama kalinya dalam hidup! Sebab sejak pertama kali datang bulan, period saya memang consistent and tetap dengan cycle time 28hari...orang kata memang subur la tu kan, tapi 2 bulan sebelum saya pregnant tu memang period saya terganggu jugak, mula delay 1 hari, next month delay 2 hari , the 3rd month positive!

Owh ya, sebelum saya pregnant tu, saya ada anemia (low red blood cell) , macam mana saya tahu ya? saya seorang penderma darah yang setia di Pusat Darah Negara (PDN) 3 bulan sekali saya akan datang donate kat situ, dah menjadi salah satu aktiviti dating kami berdua...hubby saya bukan setakat darah, platelet pun dia donate. So selalunya sebelum derma mereka akan check kan kandungan sel darah kita cukup ke tak [normal will be 11 and layak menderma adalah 13] tapi sejak 2 menjak tu red blood cell saya drop sampai 6 atau 7 tau. PDN pun mulai pelik, kenapa saya yang selalu nya layak menderma tetiba pulak tak boleh menderma, they do study jugak kat saya ni, untuk mengetahui adakah punca kekerapan menderma menyebabkan saya anemia, they took my blood sample to check the result no abnormality in my blood. Katanya improve kan pemakanan and took iron tablet.

So dalam masa 3 bulan sebelum pregnant tu, saya ke Melaka General Hospital untuk menderma darah [owh ya, lepas kawen, saya resign and ikut hubby tinggal di Melaka] Dan dengan mengamalkan pengambillan AMWAY iron&folic asid saya boleh menderma darah. Happy, sebab itu tandanya saya tidak lagi anemia.
Dan ooopsss....saya juga ada berjumpa pakar kulit dan mngambil ubat hormon, kebetulan masa tu jerawat di muka saya naik macam chicken pox. I inform doc yang saya planning to conceived so doctor bagi la ubat yang tidak merbahaya untuk mengandung.
Siapa sangka, habis sahaja ubat hormon tu saya pun mengandung.
Ya saya pregnant, hari pertama missed period tu saya ada interview di Infineon. [dalam masa yang sama saya juga dah bekerja sebagai Customer service for Singtel Telcos (Sudong),] so saya nak cuti la,,,,so saya pun walk in to klinik panel and menipu la doctor tu yang saya senggugut nak MC whaahhaha meriah you...
dulu masa kat SCM company lama, trick ini menjadi tau...siapa tahu doc kat melaka ni terror la pulak, dia suruh saya baring and check perut saya, katanya.....NO BLEEDING NO PAIN huhuhu
saya tanya, dapat MC tak doc? dia kata, No, balik makan ubat and work as normal huhu
hampessss.... macam mana doc tu tau yang saya tak period erk??malu giler saya masa tu....
tapi saya tetap cuti jugak..sebab nak g interview, saya cakap ada emergency hahaha
balik interview saya terus beli pregnancy test kid and confirm I am positive and terus call hubby...
waaa....patut la doc tu tau kott yg I tak period sebab pregnant.

Tau je pregnant I terus pegi klinik kesihatan air keroh untuk buat kad, depa suruh pegi scan dulu confirm kan betul ke tak pregnant, so hubby pun bawa la saye ke klinik medivron kat batu berendam , dekat company hubby (mase ni hubby keje kat Infineon la), dan ini la gambar  yang menunjukkan janin kami...ada denyutan jantung lagi....masa tu baru 4minggu. Happy dan sangat la happy, kecoh kat FB saya kongsi kebahagian kami tu
tambahan pula EDD jatuh pada 27Feb sehari sebelum our 1st anniversary hohoho

4w scan 

Masa kandungan 5minggu saya ada keluar brownies, cairan berwarna coklat yang keluar sehari aje... masa tu saya cuak la jugak, saya call emak, call kakak, [tanya la orang yang berpengalaman mengandung ni..kakak saya anak pun dah 5, pernah juga dia kemalangan motorsikal masa mengandung trimester pertama tapi tiada keguguran, dan pernah juga mengandung kembar darah...maksudnya berlaku pendarahan sepanjang tempoh kehamilan tapi baby selamat lahir] so mereka kata don't worry la, ko tu kembar darah tu .....ermm.....ye ker? macam susah jugak saya nak terima tapi saya telan la jugak.

masa kandungan 7minggu, saya mengalami brownies sekali lagi, tp kali ini hubby bawa saya ke klinik medivron tu, kali ni doc tu suggestkan saya berjumpa doktor pakar di Hospital Pantai Air Keroh, ermmm lupa pulak nama gyne ni tp dia banggali la... [entah semua gyne saya bangali la hahaha]
Kat situ, gyne tu bg saya satu suntikan untuk menguatkan rahim, masa tu terdengar dengan jelas dengupan jantung janin saya, peralatan doctor tu sangat le canggih, boleh tengok janin & kadar heart beat dia....kami tanya doctor, apakah harapan kandungan ini untuk selamat? doc cakap, 50-50 sebab its still early huhu
Doc bagi saya MC, katanya kalau saya perlukan MC anytime just datang counter and mintak kat nurse dia...wahhhh baikkan....
Tapi sebab saya kerja call center saya tak boleh la MC lelama, dan mungkin sebab kerja saya yang memerlukan saya on-air tu menyebabkan saya stress, very damn stress melayan karenah singaporean especially when iphone 3gs launch and I always skip main menu sebab cafe buka sampai lunch aja, petang takde cafe, kalau keje malam memang lapar.... [saya rasa itu punca keguguran saya kali ni, stress and mengabaikan waktu makan ]

Tapi bila minggu ke 9 saya pregnant, masa tu saya ingat lagi saya tengah off day [cuti saya jatuh pada weekdays] hubby pesan, duduk rumah tu jangan tengok TV sahaja, mop lantai & iron la baju...huhuhu
saya pun pagi tu bersarapan nasi impit goreng dengan sambal daging [itulah breakfast & lunch saya] saya sapu rumah, mop lantai, gosok baju kerja hubby untuk 2 minggu dan berbaring kepenatan sambil mendengarkan kandungan saya dengan surah Yussof. Saya berdoa agar anak yang saya kandung itu sihat & selamat. Hubby balik kerja hubby puji la saya kemas rumah bersih bagai, malam tu kami pegi makan tom yam, mak datokkk pedasnya tom yam dia....saya yang kuat pedas ni pun tak tertahan pedasnya...saya cakap kat hubby lain kali tak mo la order tomyam kat situ...pedas sangat....
pastukan......huhuhu 

[cerita sedih pun bermula....]

Dalam pukul sembilan tu saya tetiba ada brownies spot again....saya tengok je la and inform hubby [saya ingat biasa la macam previous cases kan] tapi bangun pagi tu saya check brownies tu dah mulai kemerah-merahan....alamak......muka dah cuak..... [agaknya sebab pedas tom yam tu kottt trigger brownies ni huhu]
Hubby saya nak ke tempat kerja, katanya call klinik kesihatan, apa-apa nanti call dia.
Okey.....
saya pun call la klinik kesihatan, saya kata la yg ada darah keluar mcm nak keguguran...apa harus saya buat?
Mereka suruh saya bawa kad merah saya tu ke GH, saya pun drive la sendiri ke GH menaiki kelisa tu 
Ala,,,,masa tu saya sikit pun tak rasa sakit...biasa jek.... boleh drive lagi...
sampai GH mak datuk,,,susah nye nk cari parking...nak kena tunggu turn lagi bla bla 
kira2 kes saya bukan lah kes emergency sampaikan 3 jam baru saya bole balik....[boleh balik tau wallaupun masa tu gyne tu check katanya janin saya dah takde heart beat]
Gyne tu scan kat perut tak nampak heart beat, dia masukkan alat scan tu melalui cik V pun takde heart beat...
masa tu hati saya dah berdebar2...dah mulai luluh....tambah luluh bila dia just suruh saya balik sedangkan saya dah menunggu dekat 3 jam untuk mendapatkan consultation huhuhu
dalam perjalanan nak balik ke rumah, saya dah menangis mencurah2 dalam kereta , saya call hubby, kebetulan masa tu lunch time, hubby pun terus la balik....
kami lunch bersama dan saya ceritakan pengalaman saya di GH tadi...masa dengan hubby saya macam strong sikit...tak nangis pun :p
Melihat yang saya baik-baik sahaja, tanda2 gugur pun memang dah ada,,,cuma saya tak sakit! so hubby cakap, he need to go to work back...masa tu hubby enggineering manager, memang dia under stress. keje je la yang dia ingat tat kala si isteri sedang mengalami keguguran [tapi saya tak salahkan beliau sebab ini merupakan pengalaman pertamanya juga huhu]
saya berbaring di dalam bilik, dan menangis! masa tu pulak my SIL call berkongsi pengalaman dia juga yang pernah beberapa kali mengalami keguguran [her sharing just to make me strong and feel better but ako lagi selak melalak hhohohoho].
Apa dia buat, she call my hubby and ask my hubby balik utk teman kan ai....dan tersembul la hubby saya 30 minit kemudian dengan mengambil emergency leave kuang kuang kuang
Hubby pun membawa saya ke Hospital Pantai berjumpa gyne bangali tu...
ha...ni sekali lagi part saya menangis depan doctor :P
Gyne tu scan and he found my janin heart beat dah semakin lemah, dah tak ada lagi bunyi dengupan jantung yang kami dengar dulu huhuhu...katanya anytime janin saya akan jatuh....wwaaaaaaaaaaaaaaaa......
masa tulah terbitnya air mata yang jatuh ke pipi saya macam air yang paipnya rosak....saya sedey....tak terkata
en hubby masih punya kekuatan untukk bertanya, apa punca keguguran saya.....
gyne tu cakap, banyak faktor salah satunya mungkin janin itu sendiri tidak sihat, kalau kita pertahankan ia mungkin kandungan yang cacat! hohoho ngeri pulak saya dengar.
and we ask what we should do now? kne D&C ke doctor? tapi gyne ni cakap, tak perlu...kenapa nak mengikuti satu process yang sulit, let nature take place....ha itu lah kata2 gyne tu
dia kata dia boleh bagi pill untuk saya makan agar janin itu jatuh atau saya tunggu janin itu jatuh sendiri...
owwhhh tentulah saya takkan makan pill itu memandangkan janin saya masih berdegup walaupun lemah...
itu dah dikira membunuh tau.....so saya kata, saya tunggu....and gyne tu cakap, kalau terlalu sakit, datang ke hospital. baiklah.....
sebab saya menangis depan doctor tu, doc tu punya la baik yang mempunyai hati nurani & perasaan belas ihsan, dia tak charge kami 1sen pun huhuhu
katanya its free...just go home and rest...thank u doctor huhuhu

dalam perjalanan pulang ke rumah, kakak saya hantar SMS...katanya jangan bersedih, masih ada peluang mencuba lagi...buat apa nak ditahan janin yang nak jatuh, entahkan cacat bayi tu nanti....kata2 kakak saya sama macam doktor tadi huhuhu
masih dengan linangan air mata, saya usap perut saya yang tak berapa besar tu, saya bagitau janin saya, baby....kalau baby sihat tinggal tetap la dalam tu....tapi kalau baby tak sihat, mommy rela baby jatuh.....huhuhu [tat kala saya menaip ni pun berlenang je kelopak mata saya, walaupun dh 3 tahun berlalu ia tetap segar di kotak fikiran saya huhuhu]
dan.....saya menunggu la sepanjang hari itu agar janin itu jatuh....masa tu saya masih tak terasa sakit...hanya darah merah sahaja yang keluar...
Bila menjelang malam, masa tu baru saya terasa sakit...sakit macam senggugut....saya rasa saya mampu bertahan, tapi bila jam menunjukkan 1pagi, saya memang dah tak boleh tidur, saya dah terjeropok kat tepi katil kesakitan, hubby saya pun kata, jom ai bawa you pegi pantai hospital...
Sesampai di Pantai Hospital, saya diberikan ubat pelali yang membuatkan saya lemah dan tertidur. Kiranya malam itu saya bermalam di hospital sendirian di dalam ward 4 katil tapi hanya saya seorang menghuni bilik itu. Waa,,,,,saya dah la penakut, saya cover muka dengan bantal and ask hubby to come as early as he can :P
Sedih keguguran tu dah hilang, mungkin hilang selepas saya bercakap dengan janin petang tu, saya dah boleh terima kenyataan qada' & qadar. Bayi saya tidak sihat sebab itu ia haru pergi huhuhu
Tapi yang sadisnya, jam 5pagi tu ada la seorang wanita yang ditolak masuk baru keluar dr labour room, baru lepas bersalin....boleh tak dia tanya saya, u dapat baby apa?? huhuhuhuhu saya tarik nafas dalam and cakap la saya keguguran huhuhuhu [tersedih jugak sikit,]

Pagi tu misi pun datang nak check pad saya, katanya ada benda jatuh tak, saya kata ada [saya tunjukkan cebisan daging light pink kat misi tu] misi tu amik and tunjukkan kat doc, pastu dia kata doc nak scan perut saya. ala.....masa tu mana la saya tahu yang cebisan daging tu lah baby saya huhuhu sebab kakak saya cakap janin yang gugur tu macam bentuk cicak...tapi itu cebisan yang langsung takde rupa cicak , so sebab tu takde la saya bawa balik .
Doc pun scan tengok katanya semua dah jatuh, so tak perlu D&C tapi masih ada sisa-sisa yang tertinggal, so dia bagi ubat tablet kat saya untuk dimakan selama 7hari.
Tapi masa tu saya tak tahu la pulak yang kantung baby saya tu belum jatuh....balik dari hospital dengan berstokin macam orang dalam pantang, hubby bawa saya ke botanical garden, air keruh,,,,berjalan-jalan buang sedih agaknya...kalau duduk sahaja di rumah dia takut saya sedih kotttt
di rumah,tengahhari tu saya rasa macam nak membuang air besar, so saya pun pegi la ke jamban ku hahaha
masa tengah dalam process tu la tetiba terkeluar kantung baby yang sebesar telur ayam yang baru keluar kan lembut, tapi dah bocor terjatuh ke dalam mangkuk jamban, saya panic tak tahu nak buat apa, haruskan saya ambil namun belum sempat bertindak ia pun jatuh ke dalam lubang jamban....huh...
itulah dia placenta janin saya, sudah pun jatuh.......laa....kemudian pulak jatuhnya hohoho
so, saya pun lepas keguguran itu berpantang la macam orang bersalin, saya bertungku, jaga pemakan dsbg.

tapi hok yang saya tak suka tu, dah la kita ditimpa musibah dengan kehilangan janin tersayang, ada juga mulut2 celupar yang berkata: itulah, yang baru lekat mengandung dok heboh kat facebook kenapa, memang la tak jadi...
huh....ada ke bukti saintifik yang berkata macam tu ha??/ orang dah sedih buat kita stress pulak....
tapi saya diamkan je la kan.... mulut tempayan boleh ditutup, molot orang kita tak mampu huhuhu

sekian~

2 comments:

awin said...

lawaklah cara u bercerita. hehehe. I pun pernah gugur 2 kali. Kali ke 3 preggy baru berjaya. Dan si kecik tu baru nak masuk 6 bulan isnin dpn. Sama macam u, first time keguguran, menangis bagai depan doktor. hahaha. sedih ya amat. tapi kali ke 2 dah cool. dengan semangat 'ayuh kita cuba lagi'. ;p. First time kena DnC tapi kali kedua jatuh sendiri di toilet. Bezanya, mine masih dalam karung. Walaupun baru 8 weeks masa tu tapi dia dah ada 5 jari. So cute. Walau hati tersentuh.. terima qada dan qadar. Allah know best.

R.R.Z said...

Sy pon sedih baca. Btw sy baru sedar yg sy pregnant lepas pagi sabtu 8 sep 12, kuar daging seketul. Ni x gi hospital lg. Sbb igtkan period. Tp day period day-5 pon sakit gak perut