How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Monday, April 9, 2012

Tiramisu mommy Abbie


Salam sejahtera,
Sabtu lepas ai bikin ini cake, senang je tak perlu baking, saja nak try test buat sendiri memandangkan saya sendiri tak pernah makan cake ni, tengok kawan-kawan makan macam sedap hahaha
ada kawan tu beli 1 tupperware pun sudah RM20 makan tak puas dia buat sendiri, ada juga bagi kat saya 1 bekas tapi at point of time tekak tak rasa nk makan sesuatu yang heavy creamy...so ai just let my hubby makan. Yang hubby saya punyalah bijak, dia makan separuh, lagi separuh di buang! muak katanya wahahaha Kalau kawan saya tau kecik hati dan buah pinggang dia :P

Saya goggle la recipe cake ni, konsep saya mudah je, orang boleh buat kenapa tidak saya?
So saya jumpa simple recipe kat SINI mudah dan jimat kos.

Neway, saya prefer custard filling macam filling fruit tart tu, cuma bezanya fruit tart tak letak mascarpone cheese kan,
So kat  joyofbaking ada recipe yang saya suka, cumanya mascarpone cheese tu agak mahal & ada penggunaan rum, so saya derhakakan mengikut suka hati saya ahaks :D

Bahan-bahan:

Cream Filling:
2 cups (480 ml) fresh milk
3/4 cup (150 grams) granulated white sugar [saya guna 120gm sahaja]
1/4 cup (35 grams) all purpose flour
6 large egg yolks [saya guna 4 biji telur sahaja]
2 teaspoons pure vanilla extract
1/4 cup (57 grams) unsalted butter, cut into small pieces
8 ounces (1 cup) (227 grams) mascarpone cheese, room temperature [tapi sebab tengok mascarpone cheese ni mahal kat C4 Subang, I replace dengan 200 gram cream cheese, ekceli cream cheese and mascarpone cheese is the same]

Ladyfingers:


 28-32 crisp ladyfingers(Savoiardi) [boleh di dapati di bahagian barangan import C4 Subang RM11.++, biasa orang guna sponge cake-mengikut kesukaan masing2]



saya guna 2pack untuk menghasilkan sebiji Tiramisu cake and 1 pack untuk 1 tupperware tiramisu
[satu plastik tu ada 4 pack ladyfinger]

Coffee Soaking Syrup:
1 1/2 cups (360 ml) very strong brewed coffee or espresso
1/3 cup (65 grams) granulated white sugar

Topping:
Cocoa Powder for Garnishing
Strawberry or raspberry for decorations.

Cara-caranya:

Sebab saya malas nak type panjang2, apa kata tengok videoini :


 so...ini lah hasilnya, sebiji Tiramisu cake yang marveles...
memang sedap banget, kami makan ber3 je sabtu lepas dah pun habis :P

slice of tiramisu for my darling abbie

sebab custard filling ada extra, ai buat la dalam tupperware, pun tinggal separuh...lazat banget






1 comment:

Unknown said...

umi pun ada try wat tiramitsu ni...boh cream cheese byk2...ummmpppphhh yummmy bangat (^_^)