How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Tuesday, October 9, 2012

Tali pusat bayi


Terdetik nak buat entry tentang tali pusat baby bila one of my blog reader comment yang her mom letakkan tali pusat dalam tungku bayi....erm...sesuatu yang baru saya tahu.
Sebelum tu, saya nak share pengalaman saya semasa menjaga Abbie disaat tali pusatnya tercabut. hihihi
cerita yang agak kelakar :P
Saya memang jenis yang takde pengalaman jaga budak kecil, kalau kakak-kakak saya bersalin, mereka berpantang di kampung, kerja saya tukang cuci lampin kain baby & baju baby. Sebabnya masa zaman kakak dulu, mak kata pakaian baby tak boleh cuci pakai mesin basuh, 2nd masa tu kakak2 support penggunaan lampin sebagai diaper bukan macam sekarang, lahir2 terus pakai pampers...mereka lebih jimat. Tugas acik ni mencuci najis bayi...dengan syarat JANGAN PERAH pakaian bayi tu masa menyidai..nanti baby kuat mengeliat atau berak meneran. ha... mak ai banyak pantang you... kain warna kuning tak boleh digunakan untuk bayi. Ibu dalam pantang tak boleh tambah nasi... so salah satu tugas ai ialah menghidangkan kakak2 ai makan, menumbuk kunyit hidup untuk mereka makan as a herb... but semua kerja yang ai buat tu bukan percuma ya.... mereka bayar saya RM30 sebulan HAHAHA
Jadilah....bukan susahpun...
Tapi bab sentuh baby memang saya tak berani....pendek kata bila baby dah umur 2bulan baru saya berani letakkan baby atas pangku... dokong tak berani... tu pun keras je tangan nak mengendongnya :P

So bila dapat anak sendiri, kat spital nurse yang tolong bagi susu sebab susu badan saya tak keluar lagi, ada juga cuba menyusukan dengan breast tapi ya ALLAH kekoknya saya... macam mana nak pegang ni, kepalanya kecil aje...tak sampai tapak tangan (Abbie lahir kecil la),nurse yang gantikan pampers baby, bila balik mak yang jaga, mak saya datang ke rumah menjaga saya berpantang. Sepanjang 26hari mak jaga, mak la yang menyusukan baby, yang mandikan baby, yang menukar lampin & pakaian baby... bila baby terjaga mak la yang bangun...pendek kata sejak dari lahir, mak la yang buat semuanya untuk baby... ai hanya pangku sekali sekala & memerah susu haahahaha
Tapi saya bg upah kat mak saya tau...bukan jaga free RM600 untuk 26hari (ko ader???) :P
Memang permintaan hubby agar saya berpantang di rumah sendiri, ini 2nd baby pun akan berpantang di rumah sendiri tapi kali ini mak mentua pulak yang akan jaga huhuhu
tak tahu la macam mana....

Okey berbalik kepada tali pusat tadi... mak juga la yang mencuci & menyapu alkohol pada tali pusat Abbie.
So nak dijadikan cerita kelakarnya, malam ke-7 kelahiran Abbie jatuh pada weekend. Kalau weekend, mak dapat cuti malam sebab hubby yang akan jagakan baby. So malam tu macam biasa Abbie berak (tak ingat berak ke kencing) kami (me & hubby) nak tukar pampers... kira2 ai la yang buat...nak buka pampers tu tertiba tali pusat tu tercabut... makkkkkk ai terjerit dengan muka hampir pucat.
Kebetulan, walaupun mak dapat cuti, mak tetap tidur dengan saya di hall.
Sebelum tu mak selalu pesan, jaga2 tali pusat baby, jangan sampai tertarik, katanya biar jatuh sendiri, kalau kita tertarik nanti bleeding a lot. So ai memang takut at that part.
So bila tengok tali pusat tu tertanggal masa ai buka pampers, ai super cuak.... ai ingat ai dah tertarik tali pusat tu... nak nangis tau!
Mak tengok... mak kata memang dah tercabut tu...dah 7hari memang biasa tali pusat tertanggal bila hari ke-7. Sebab kering elok ajew tu, takde darah. Ha??? ye ke?betul ker? luluh rasa hati...lega!
Kenapalah time mommy nak bukak pampers dia tercabut, dah la mommy kekok2 nak handle baby...mau tak terkejut beruk den. :P
Itulah pengalaman me & tali pusat Abbie ngeee~ (lawak x? ) :P :P

Okey, bila tali pusat tu dah tercabut.....apa you all buat dengan tali pusat tu? buang? simpan dalam buku? simpan kat mana? simpan dalam tungku baby? cer share kat sini.
As for now, ai keep dalam plastic masih dengan clip tu. Kakak ai pesan, nanti kalau dapat lagi anak, simpankan tali pusat adik beradik tu bersama (bersentuhan) , katanya ini petua agar adik beradik jadi rapat & tak berbalah. Sejauh mana kebenarannya saya tak tahu. But I guess I want to try it.

2 comments:

mama chinta said...

hehehe...cute je pengalaman.. owang tua-tua kan selalu cakap..lagi cepat luruh tali pusat anak...maknanya anak tak kedekut.. heheh..sy gelak je bile mak saya cakap camtu... bile ada anak sendiri macam-macam la belajar benda baru!

Annie Tay said...

mama chinta...betul ker? nampak mmg Abbie jenis x kedekut esp bab sharing toys,bab sharing food (kecuali the last bite tu mmg dia x kasi) hope 2nd baby dh x kekok lagi ngee~