How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Thursday, May 24, 2012

Apa itu tonsil?




Tonsil adalah 2 bumps of tissue yang terletak di belakang tekak kita yang terdiri daripada lymphoid tissue . Lymphoid tissue menghasilkan lymphocytes, iaitu sel darah putih yang membantu melawan jangkitan penyakit. Dahulunya ramai doktor berpendapat kehadiran tonsil turut memberikan kebaikan kerana ia membantu melawan penyakit.

Tetapi sekarang, terutamanya kepada golongan kanak-kanak yang tinggal dibandar yang penuh dengan pencemaran, tonsil tidak lagi mampu melawan jangkitan (viral infection), sebaliknya ia akan membengkak dan menggangu pernafasan. Sekiranya kanak-kanak tadi mengalami jangkitan yang teruk, tonsil itu bukan sahaja akan membengkak sebaliknya akan mengalamai iritasi yang menghalang untuk makan & minum selain kesukaran untuk bernafas dengan lancar.

Pembengkakan tonsil yang kronik juga akan menggangu percakapan, tidur berdengkur & masalah tingkahlaku ( ADHD  - Attention Deficit Hyperactivity Disorder) .

Pembengkakan tonsil boleh dirawat dengan menggunakan ubat anti-inflammatory seperti ibuprofen ataupun antibiotic. Namun kebanyakkan, doktor menyarankan agar pembedahan bagi membuang tonsil dilakukan terutamanya kepada mereka yang mempunyai masalah tonsil yang kronik yang dipanggil tonsillectomy .


Jika dibiarkan terus menyimpan tonsil yang bengkak akan menyebakan kanak-kanak tapi suffer dan mudah diserang penyakit jika dibandingkan jika tonsil yang kronik tadi bibuangkan, kanak-kanak tadi akan jarang untuk sakit atau dijangkiti dengan sebarang penyakit. Jangkitan tonsil yang kronik akan hanya melemahkan sistem pertahanan badan dan mudah untuk dijangkiti penyakit.


fyi, my hubby & Abbie masing-masing mempunyai tonsil. My hubby tidak pernah melakukan pembedahan bagi membuang tonsil kerana atas nasihat doktor nya dahulu (when he was kid) tonsil juga mempunyai kebaikan kerana ia membantu melawan jangkitan , so those kid yang ada tonsil bila mereka demam,ia tak akan spark up too high yang boleh menyebabkan sawan. Sampai sekarang jika hubby kurang sihat, tonsilnya akan membengkak, namun tidak lah kritikal.

So, tidak hairan lah kalau Abbie si tecik kami ni kerap demam, namun demamnya tidaklah lah tinggi, tapi bila demam dia akan refuse to eat, drink water or milk, ini kerana tonsilnya bengkak, ini menyebabkan dia akan terdehydrate , so kami terpaksa bawa abbie ke hospital untuk drip. Ubat yang biasanya kami gunakan untuk merawat bengkak tonsil adalah antibiotic & Gengigel spray.

Pernah juga saya mengutarakan tentang idea untuk membuang tonsil Abbie namun hubby tidak setuju, katanya dia juga mempunyai tonsil dan tidak pernah membuangnya. Sebabnya dia masih berpegang & percaya tonsil mempunyai kebaikan. Namun kalau hubby baca ini, tentu dia sedar yang tonsil itu tidak berguna disimpan jika ia hanya akan menyebabkan Abbie mudah jatuh sakit.

Namun, untuk memilih procedure surgery itu mungkin mempunyai risiko yang membuatkan hati ibu saya ini gundah. Mungkin juga hubby risaukan tentang pembedahakan itu. Rasanya ada baiknya saya consult doctor dulu kan, lagi pun tak rasa yang tonsil abbie tu kronik hohoho.



No comments: