How to order?

WhatsApp 0192822328 (For fast response)
Email to noranni.othman82@gmail.com

Urusan Postage SETIAP ISNIN & KHAMIS sahaja.

Siapa saya?

My photo
Kajang, Selangor, Malaysia
I am malay with chinese husband, mommy for my precious darling Dhiya Alexander , princess Daisy Amelia and Dahlia Arianna.
“Geniuses are just people who had good mothers.”
― Richard Buckminster Fuller

Followers

Monday, May 21, 2012

Homemade Finger Paints versi mommy Abbie

Salam monday yang blues mommies..... 
Owh malas betul nak bangun pagi ke tempat kerja, 2days off rasa memang tak cukup! huhuhu
Saya begitu enjoy setiap kali tibanya weekend, kerana saya akan punya banyak masa untuk bercanda dengan si tecik saya...besttt....
Sedar-sedar, pagi tadi terpaksa menghantar Abbie ke rumah baby sitter walaupun dia masih tidur huhutak dapat la Abbie nak cium tangan mommy & daddy & lambai kami pergi sambil melayangkan "fly kiss" nya itu huhuhu


Ha jom kita story kan apa xtvt yang saya lakukan dengan Abbie last weekend.
Tu kat atas itu adalah salah satu project mengotorkan dapur mommy "homemade finger paints" untuk Abbie.
Balik dari exam sabtu lepas, terus ai drive ke Bagus Bakery Shop di luar Metro Point, Kajang
I beli few food colouring such purple, blue, yellow,green, red & brown and cream of tartar.
Tu adalah project finger paints & playdough. hahahaha

Entry ini, ai nak share hasil tangan saya membuat Finger Paints, Recipenya you all boleh ambil diSINI ya.

Saya suka melibatkan Abbie dalam pembikinan paints ini, supaya bila besar nanti abbie rajin tolong mommy buat kerja ya - macam daddy hehehehe

 Tengok la tu bersungguh-sungguh Abbie menggaulkan aduan tepung tu sampai habis bajunya pun bertepung
Saya mengubahkan sukatan asal recipe ini, saya buat 4 kali lebih dari sukatan asal
Konon2 nak dapat hasil yang banyak la, tak perlu la buat kerap kali

 So bila semua bahan kering dah digaul, masukkan air & tengek kan di atas dapur dengan api yang medium & kacau sentiasa.

 Ikut kesukaan kalian, nak cair2 ke atau nak pekat sini (edible) , untuk saya, saya stopkan disini,
biarkan sejuk sedikit sebelum dimasukkan ke dalam bekas.

                                                
Disini saya menggunakan bekas2 terpakai hasil dari meminum bird nest & pati ikan haruan
cuci & rendam botol untuk membuangkan stiker di botol tersebut.

 Bila dah sejuk sikit saya masukkan ke dalam botol2 kecil ni, sebelum saya membancuhkan warna yang telah dibeli tadi.


 Ini lah ahsilnya,12 botol pelbagai warna tersedia untuk dimainkan. Tapi, my darling son ni hanya menyentuhnya hujung jari sahaja, takut benar tangan nya kotor...
nak suruh dia tekapkan tapak tangannya idok ler dia mahu...kotor!!!
So saya simpan la dulu, kene pegi cari berus lukisan la baru dia nak main ABC hohoho

Lastly yang main finger paints ni adalah mommy & daddy
Daddy kata, this is 1st time dia jumpa homemade paint macam ni,,,,its good, cuma Abbie still not yet ready to dirt him self hohoho

No comments: